Základní SEO checklist

Víte, jestli je váš web správně optimalizovaný? Minimálně byl měl splňovat pár nezbytných věcí, aby se vyhledávačům zalíbil. Ať už jste v SEO nováček či majitel webových stránek, my jsme pro vás sepsali seznam alespoň pár základních položek, na které by se v SEO nemělo nikdy zapomínat. Ale přesto se zapomíná…

Víte, jestli je váš web správně optimalizovaný? Minimálně byl měl splňovat pár nezbytných věcí, aby se vyhledávačům zalíbil. Ať už jste v SEO nováček či majitel webových stránek, my jsme pro vás sepsali seznam alespoň pár základních položek, na které by se v SEO nemělo nikdy zapomínat. Ale přesto se zapomíná…

1.) Přesměrování 301, 302

Jednou ze základních a často opomíjených věcí je přesměrování. Vlivem přesměrování převádíte návštěvníky z jedné URL adresy na jinou. To při správné implementaci není špatně. Na co ale musíte v první řadě myslet je to, zda to neprovádíte zbytečně moc. Respektive, může tak vzniknout řetězec přesměrování. Často může i za to, že nám zbytečně sebere hodnocení dané URL (každým přesměrováním se ztrácí určitá část hodnocení původní adresy). 

Stavový kód HTTP (301 nebo 302) v podstatě poskytuje informaci o typu přesměrování a adresa URL pak říká vyhledávačům, kam mají návštěvníky nově přesměrovat. Řetězce přesměrování jednoduše obsahují až několik přesměrování najednou. Web to zpomaluje, a to není nikdy žádoucí. Ať už pro návštěvníky, tak pro vyhledávače, kterým chvíli trvá než všechny tyto požadavky zpracují a pomalejšímu webu uberou na celkovém kvalitativním hodnocení.

Dalším problémem týkající se přesměrování je míchání trvalých a dočasných přesměrování (301 a 302). Vyhledávače mohou web s takovým přesměrování považovat za méně důvěřivý až nebezpečný. Mohou se například domnívat, že změna adresy je dočasná, i když ve skutečnosti jde o trvalou, nebo naopak.

2.) Chyby 404

Čtyřistačtyřka”, jak se občas této stránce s kódem 404 říká, hlásí stav “stránka nenalezena”. Stane se tak v případě, že při vyhledávání zadáte nepřesnou adresu URL (například vlivem překlepu), ale také v momentě, kdy jste otevřeli dříve existující stránku jejíž adresa je nyní upravená a nebo zcela zrušená. 

Možná se to zdá jako prkotina, ale i tyto stránky byste měli mít pod kontrolou. Mají svou roli v neúprosném internetovém boji o návštěvníky a ve výsledcích vyhledávání (SERP). Vyhledávače totiž snižují webům se  špatně podchycenými chybovými stránkami důvěru. A nejde jen o vyhledávače. Pokud jste například majitel e-shopu a váš potenciální zákazník klikne na detail zboží, který se mu ani nezobrazí a stránka nahlásí error 404, tak takový návštěvník samozřejmě může přejít ke konkurenci. 

Tajemstvím je mít tuto stránku vhodně nastavenou. Tak, aby návštěvníka navedla zpět na funkční nebo podobnou stránku vašeho webu. Stránka by také měla obsahovat vysvětlení, proč hledaná stránka neexistuje. Není překvapením, že kreativní způsob takového sdělení ještě nikdy nikoho neurazil.

3.) Sitemap.xml

Máte zkontrolováno, že sitemapa webu je správně nasazená? Je velmi důležitým a na první pohled neviditelným prvkem vašeho webu. Obsahuje podrobný seznam všech stránek na webu. Vyhledávacím botům napovídá, s jakými stránkami se při indexaci setká a pomůže jim při jejích projíždění na webu. Pokud není správně nasazená, nebo na ní chybí některé stránky, vyhledávače tyto chybějící stránky jednoduše neindexují. A co znamená, když nejsou indexované? Jako by neexistovaly.

4.) Soubor robots.txt

Tento soubor obsahuje seznam příkazů, kterými se mají vyhledávací boti při indexování stránek řídit. K nalezení je v kořenovém adresáři webu ve formátu textového dokumentu. Jeho existence není podmínkou pro správné fungování stránek, ale pokud je správně nasazený, obsahuje-li správné syntaxe (příkazy), napoví vyhledávacím botům, aby určité stránky nebo části webu pro návštěvníky znepřístupnili. Může jít např. o podstránky pro administraci webu, interní diskuzní fóra, nákupní košík, výsledky vyhledávání v e-shopu apod. 

Příkazem se tedy stahování obsahu zakáže a je jen na botech, zda tyto příkazy budou respektovat. Dejte si ale při jeho vytváření pozor. Někdy se může stát, že vyplníte syntaxe špatně, respektive, že zakážete stránky, které naopak indexovat chcete.

5.) Výskyt nadpisů h1 a h2

Hlavní nadpis stránky je také velmi důležitým prvkem a také velmi často na webech chybí. Jak návštěvníkům, tak i vyhledávačům napovídá, co se na dané stránce vyskytuje, o čem je. To znamená, že každá stránka by měla mít svůj unikátní nadpis. To hraje důležitou roli nejen při jejím procházení, ale také hodnocení.

Hlavní nadpis stránky se označuje h1. Pro danou stránku by měl ideálně obsahovat klíčové slovo nebo frázi. Důležité je, aby na jedné stránce byl pouze jeden! Ostatní nadpisy by měly pokračovat ve své hierarchii (sémantice) a u nich už větší počet nevadí. To znamená, že na jedné stránce můžete mít několik nadpisů h2, h3, h4, ale vždy a pouze jeden h1.

6.) Interní prolinkování webu

Nezapomínejte ani na prolinkování stránek mezi sebou. Jde o další z často opomíjených faktorů. Každý web by mě mít své podstránky mezi sebou prolinkované. Proč? Jde o předávání si tzv. “link juice” neboli hodnoty jednotlivých stránek. Pomocí odkazů stránky propojujeme mezi sebou, což pomáhá web pohodlně procházet, a to jak vyhledávacím botům, tak především uživatelům. 

Správně zpracovaná architektura odkazů pomáhá při indexaci webu. Zda máte web prolinkovaný správně vám napoví nástroje typu Screaming frog nebo Google search console.

7.) META informace

META informace nebo také META tagy jsou HTML značkovací prvky. Svou úlohu plní zase v neúprosném boji o pozice v organickém vyhledávání. Jde hlavně o META titulek, META popisek (donedávna i META klíčová slova) a META og.

Každý má svou roli v SERP snippetu a jsou součástí zdrojového kódu. META titulek je nejviditelnější. Ideálně by měl obsahovat klíčovou frázi produktu a nebo stránky, ke které patří. Spolu s tím i nějak poutavě upozornit a podnítit uživatele, aby klikli a šli právě na váš web.

META popisek stručně a poutavě shrnuje, o čem daná stránka je. Bacha ale na jeho délku. Neměla by přesahovat více jak 160 znaků.

Klíčová slova představují souhrn klíčových slov a frází typických pro váš business. Nemusíte je ale nutně vyplňovat. V dnešní době mají na dohledatelnost minimální váhu (prakticky k nim přihlíží jen Seznam).

META og (open graph značky) jsou důležité v rámci sdíleného obsahu z vašeho webu na sociální sítě. Jednoduše řečeno jsou zodpovědné za automatické náhledy stránek, pokud uživatelé někde sdílí URL vašeho webu. Pokud je máte vyplněné, návštěvníci uvidí náhledový obrázek, titulek a popisek popisující váš web nebo jeho stránku. Klasicky by měly být pro každou stránku unikátní.

Většina systémů na správu obsahu (CMS) mají možnost spravovat META informace přímo v administraci webu. U těch ostatních je zapotřebí kodéra či jiného webmastera, který vám je doplní.
meta_informace.png

8.) Správné formáty obrázků

Obrázky jsou kapitola sama o sobě. Ta v podstatě nejjednodušší věc, na kterou se nemusí nikdy zapomínat, je mít správný formát při jejich nahrávání a také správný název. Formát totiž může váš web výrazně zpomalovat (čím datově větší, tím více web zatěžuje). Název má zase potenciál pro zahrnutí klíčových slov, například u produktů na e-shopu. 

Pokud vás zajímá, jak si obrázky upravit po svém bez využití grafika či hlubších znalostí, přečtěte si o tom v našem návodu.

9.) ALT text/popisky

Když už mluvíme o obrázcích, nesmíme zapomenout ani na ALT popisky. Vyplňují se u obrázků a fotografií na webu a taky se na ně často zapomíná. Zpřístupňují web hlavně nevidomým návštěvníkům a v druhé řadě i vyhledávačům. Tím, že tyto popisky vyplníme, ukážeme, co se na fotce či obrázku nachází. 

Z pohledu SEO jde o popis obrázku, který se zobrazuje v případě, že se obrázky či fotky nenačtou – např. z důvodů využití textového prohlížeče nebo vypnuté funkce zobrazování. Jelikož vyhledávací boti neumí rozpoznat obsah obrázku automaticky, touto značkou jim k tomu pomůžeme. 
alt_text.png

10.) Napojení na Google Search Console a Google Analytics

Posledním důležitým bodem, na který nesmíte zapomenout, je napojení na nástroje, které právě většinu z těchto zmíněných faktorů odhalí. S naším návodem byste to sice také zvládli, ale Console od Googlu (a Seznam webmaster tool od Seznamu) vám ušetří spoustu času, neboť ve svém rozhraní hlásí všechny hrozby, na které vyhledávací boti narazí.

Motá se vám z toho všeho hlava? Nemusí. Pokud si totiž nevíte rady, stačí se nám ozvat. V rámci full-service marketingu se staráme i o SEO a vše zvládneme zkontrolovat za vás. Kontaktujte nás a pomůžeme posunout váš web k předním stránkám ve vyhledávání.

Iveta Zlatníčková

Psaní je pro Ivet srdeční záležitost. S textem si hraje od chvíle, co vůbec přičichla k digitálnímu marketingu. U nás propojila zájem o web development spolu s vášní pro vše psané, a pomáhá tak s návrhy webů s ohledem na funkční copy a SEO. Spolu s tím má pod palcem články pro nás i naše klienty.

Další články