JAK UDRŽET SVŮJ WEB FIT

Beneficio Blog

Vít Kašpar
Vít Kašpar

28. 2. 2020
9 min.

JSME DIGITÁLNÍ AGENTURA

Specializujeme se na profesionální weby, firemní portály, klientské zóny, aplikace, programování na zakázku, správu webů a datový marketing.

JAK UDRŽET SVŮJ WEB FIT

Jako dodavatel on-line řešení na míru si uvědomujeme skutečnost, že naše práce nekončí odevzdáním projektu do rukou klientů, ale pokračuje dále. Ačkoli se všemi klienty nespolupracujeme na bázi měsíční správy nebo marketingových aktivit, tak se staráme především o to, aby jejich weby byly fit.

Mít svůj web fit je dobré hned z několika důvodů:

O každý web se musí vždy postarat také jeho vlastník/správce a to především proto, aby byl web aktuální. Pojďme se postupně podívat na metody, které vám pomohou udržet web fit.

Pravidelná aktualizace

Každý web, bez ohledu na jeho původní obsah, je nezbytné jednou za čas projít a drobně aktualizovat. Nemusí se vždy jednat o zásadní změny v obsahu, ale při nejmenším se hodí aktualizovat např:

  • statistické údaje o prodejích, počtu klientů, letech na trhu apod…
  • aktualizovat rok u copyrightu v zápatí webu pokud není nastavený podle hodin
  • aktualizovat produktové nebo osobní fotografie
  • provést drobné korekce textového obsahu a blogu

Proč to všechno? Zejména je důležité jednou za čas (doporučujeme minimálně jednou za 3 měsíce) projít web a aktualizovat již nepravdivé nebo zavádějící informace. Díky těmto aktualizacím nejen že donutíte vyhledávače častěji indexovat váš web, ale především jej dovedete držet stále aktuální a atraktivní i pro vaše zákazníky.

Pravidelně analyzujte a vylepšujte

Žádný z tvůrců webu nemá patent na rozum, a i když se jedná často o profesionály, tak není výsledek zaručen. Proto je nezbytné být s tvůrcem neustále v kontaktu a sami se tak zasadit o to, aby se i nový web vyvíjel v čase a držel krok s rychle se měnícími možnostmi a způsoby používání internetu.

Na každém webu by tak neměly chybět při nejmenším Google Analytics s jasně stanovenými a měřitelnými cíli. Cíle bychom měli mít stanovené pro:

  • Měření konverzí - jedná se o hlavní cíle webu, jako je odeslání poptávkového formuláře nebo nákup produktů
  • Měření událostí - jako je kliknutí na mailovou adresu, telefonní číslo nebo stažení PDF dokumentu

Tyto cíle nám pomáhají určovat základní výkonnost webu a upozorňují nás na možné problémy. Samotná analýza zde ale teprve začíná. Nástroje jako Google Analytics nám pomáhají měřit a sledovat základní i pokročilé statistiky týkající se návštěvnosti webu. Nevypovídají ale tolik o chování samotných návštěvníků.

Pro tento účel je pak vhodné využít další z dostupných nástrojů, mezi které patří například Smartlook pro video záznamy o chování návštěvníků webu nebo Monkey tracker pro tepelné a scroll mapy. Více o dalších nástrojích zde.

Proč je pravidelná analýza tak důležitá? Jak jsem zmínil výše, tak ani profesionál nevlastní patent na rozum a vyvíjí se také samotný návštěvník a informace, které mu skrze web podsouváme. Pravidelnými analýzamy si zajistíme aktuálnost webu, jeho přizpůsobení se novým trendům i informacím a zajištění jak lepší uživatelské přívětivosti, ale také efektivitě webu. Provádět takovéto základní analýzy doporučujeme minimálně jednou za rok.

Zvyšujte důvěryhodnost

Opět mi to nedá a na skutečnost zvyšování důvěryhodnosti musím upozornit. Nejčastěji se s tím setkávám u blogů a aktualit, které se na první pohled zdají vždy tou nejvíce nutnou částí každého webu a také jejich nabídek.


Aktualizovat pravidelně web a pravidelně přispívat do blogu nebo vytvářet novinky a aktuality jsou důležité disciplíny, kterými si v konečném důsledku ale také můžete hodně ublížit.

Představte si web, který má povedený design, usmívají se na vás krásné obličeje a vůbec, vše vypadá perfektně. Za nový web museli utratit balík, protože je naprosto dokonalý. Najednou si ale všimnete, že poslední aktualita je stará rok a půl. Ta před ní už dokonce 2 roky a před nimi žádné další. To je podivné, nemají čas nebo se zasekli? Začne to ve vás budit rozporuplné dojmy a možná web nakonec taky kvůli tomu opustíte.

Poměrně děsivá představa. Utratíte za web statisíce a nakonec vaše snahy ztroskotají na něčem tak banálním, jako je pravidelná aktualizace webu nebo blogu.

Stejně, jako jsem se v úvodu článku zmiňoval o pravidelném aktualizování obsahu webu, tak i novinky a podobné části je nezbytné držet v podobě, která nebude zahanbující nebo dokonce odstrašující. Stejné případy platí také pro obrázky, členy týmu nebo pracovní inzeráty. Web je funkční vždy a pouze jen v případě, kdy je aktuální.

Správná sémantika a jednoduchost

Protože jsme se doteď věnovali především obecným a subjektivním částem udržujících weby fit, podíváme se také na několik praktických.

Zaprvé si uvědomte, že design a význam jsou ve světě webdesignu dvě odlišné věci. Proč to říkám? Protože to není jasná věc. Rozmohl se nám tu takový nešvar, který ve správcích webů probouzí vlastní a často nevhodné představy o tom, že text musí být barevný nebo nadpis č. 2 není dostatečně veliký, protože by ho potřebovali větší.

Výsledkem této osobní angažovanosti je zpravidla paskvil, který nemá nic společného s designem, natož významem.

Stejně jako ve Wordu, tak na webu je nezbytné ctít základní pravidla (sémantiku), které utvářejí a doplňují tento svět o význam. Říkají nám například, co je název dokumentu, co je jeho nadpis nebo podnadpis. A podle toho se musíme řídit. Jako základní si vštěpujte do paměti tyto:

  • Dokument začíná vždy nadpisem H1 následuje nadpisem H2, H3 a tak dále… Nikdy nepoužíváme nadpisy H1 jen proto, že jsou velké a nám se to tak prostě hodí
  • Používejte odstavce (enter) a nikoliv pevné řádky (shift+enter)
  • Popisujte obrázky (alt + title) - nejen kvůli nevidomým, ale protože obrázku tak dáváme význam a ulehčujeme jeho organickou dohledatelnost
  • Nastavujte hypertextové odkazy - pokud náš odkaz vede na externí web, odkažme ho do nového okna nebo záložky
  • Používejte seznamy - pro číslované i nečíslované seznamy namísto odrážek tvořenými "pomlčkou" (-) a pevným řádkem
  • Optimalizujte obrázky - ani v dnešní době web nepotřebuje surové obrázky v plné kvalitě, takové obrázky mají z pravidla i několik desítek MB a to za pár minut prohlížení webu dovede například na mobilním telefonu provést dost neplechy (i několik stovek MB)
  • A poslední, vycházejte z předpřipravených prvků, které vám navrhli při tvorbě vašeho webu. Udržíte tak web nejen konzistentní, ale pomůže vám to udržet i správný význam jednotlivých částí.

Nechte si poradit

Na konec tohoto příspěvku bych rád apeloval na skutečnost, že webové agentury jsou tu proto, aby vám šetřily čas a pomohly vám od činností, které vám nejsou tolik blízké. Nebojte se na ně obrátit a nechte si poradit v situacích, kdy si nejste 100% jistí. I malý poplatek spojený s konzultací by neměl být překážkou s funkčním webem a jeho udržením ve FIT formě.

Vít Kašpar

Vít Kašpar

Je spoluzakladatelem agentury. V oblasti webdesignu se pohybuje více než 14 let. Zkušenosti sbíral jako HTML kodér, UI designér i PHP programátor na malých i nadnárodních projektech. Aktuálně se věnuje UX designu a návrhům řešení pro naše klienty.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na sociálních sítích.

Další doporučené články

#webdesign, #development, #marketing, #analýza trhu

Cookie lišta - návod na Cookiebota

Zobrazit více

Online reklama kdysi a dnes: kde je vlastně pravda

Zobrazit více
Poptejte nás

Poptávka

Rádi probereme jak můžeme kreativně nebo technicky posunout vaší online prezentaci. Spojíme se s vámi co nejdříve od přijetí poptávky.

Kontaktujte nás


Adresa kanceláří

Beneficio Media, s.r.o.
Myslíkova 12
120 00 Praha 2

Získejte nezávaznou cenovou nabídku nebo konzultaci

+420 777 338 288