Co rezonovalo na sociálních sítích v roce 2022

To, že v online marketingu platí, že je turbulentní, neustále se vyvíjí a proměňuje, tak zejména u sociálních sítích to platí dvojnásob. Pojďme si shrnout největší změny, které jednotlivé sociální sítě v uplynulém roce zaznamenaly.

To, že v online marketingu platí, že je turbulentní, neustále se vyvíjí a proměňuje, tak zejména u sociálních sítích to platí dvojnásob.
Rok 2022 na tom nebyl jinak. Každá z jednotlivých platforem zaznamenala změny, které si v tomto článku připomeneme. Nesmíme ale zapomenout ani na statistiku, která nám hlásí opět zajímavá čísla.

Pojďme si tedy na začátek říci čtyři nejdůležitější statistické *  údaje za uplynulý loňský rok:

  • 4,76 miliardy lidí na celém světě nyní používá sociální média (59 % z celkové populace)
  • 137 milionů nových uživatelů se připojilo online za posledních 12 měsíců
  • Průměrná denní doba strávená používáním sociálních médií je 2h 31m
  • Meziroční nárůst nových uživatelů byl o 10,1 %

* zdroj: datareportal

Další statistika, která nás zajíma jsou aktivní uživatelé konkrétních sociálních sítí, kteří je využívají ( *data k lednu 2023): 

aktivita_uživatel.png

Konkrétně tedy počet uživatelů :

  • Facebook - 2, 958 mld
  • Youtube - 2, 514 mld
  • Whatsapp - 2, 000 mld
  • Instagram - 2, 000 mld
  • TikTok - 1, 050 mld
  • Facebook messenger - 931 mil
  • Snapchat - 635 mil
  • Twitter - 556 mil
  • Pinterest - 445 mil

* zdroj: statista.com (uvádíme přehled těch, které jsou využívány v České republice)

Highlighty těchto sociálních sítí:

Statistice kraluje Facebook, z dat víme, že největší demografickou skupinou na Facebooku muži ve věku 25-34 let. I pro ženy představuje toto věkové rozpětí největší počet uživatelů (tvoří jí 19,3 %).

Celkem ze 4 nejlepších platforem sociálních médií jsou 3 ve vlastnictví společnosti Meta.

Rychlým růstem prošel v roce 2021 Tiktok (vedl k meziročnímu nárůstu o 142 %), se v červenci 2022 poprvé umístil na šesté nejpoužívanější platformě. V lednu 2023 tomu tak zůstává.

A nesmíme opomenout ani na nejsledovanější profily:

  • Nejsledovanější na Facebooku - Christano Ronaldo (161 mil sledujících) - mezi firemními proflily kraluje samotný Facebook (180 mil) a po něm Samsung (162 mil)
  • Nejsledovanější na Instagramu - Christano Ronaldo (552 mil sledujících)
  • Nejsledovanější na Youtube - Mr.Beast ( 135 mil odběratelů)
  • Nejsledovanější na Tiktoku - Khaby (153 mil sledujícíh)
  • Nejsledovanější na Twitteru - Barack Obama (133 mil sledujících)

Největší novinky, které se staly na sociálních sítích za uplynulý rok

Vybrali jsme pět sociálních sítí, u kterých proběhly největší a nejzajímavější změny, které se dotkly nejen samotných uživatelů ale i jednotlivých inzerentů.

Facebook

Po přejmenování společnosti na Meta, které proběhlo ke konci r. 2021 se stále pracuje na platformě Metaverse - tedy virtuálního vesmíru, ve kterém bude uživatelům umožněno krom hraní her i prezentace produktů nebo společné setkávání. Dále jsme zaznamenali novinku v podobě chronologického řazení příspěvků a nového obsahu, o kterém jsme vám psali v tomto článku.  Facebook také zaznamenal změny co se algoritmů týče. Upřednostňoval příspěvky skupin a událostí před těmi klasickými, což byl logický krok, protože stále více uživatelů chodilo na tuto platformu právě z tohoto důvodů. Nesmíme také zapomenout na Conversions API, které nahradilo Facebook Pixel především kvůli mobilním platformám a změnách v prohlížečích. Facebook také v roce 2022 spustil novou funkci s názvem Bulletin, což je nová platforma pro publikování newsletterů a podcastů. Tento nástroj umožňuje tvůrcům obsahu vydávat svůj vlastní newsletter a podcast, a tak se snaží konkurovat dalším podobným platformám. Také byly přidány nové možnosti pro tvůrce obsahu, jako například Monetization for Creators, což umožňuje influencerům vydělávat peníze z reklam ve svých videích.

Instagram 

Instagram spustil novou funkci s názvem Link Stickers, což jsou nové nástroje pro přidání odkazů do příběhů. Tento nový nástroj umožňuje uživatelům přidávat odkazy na své webové stránky nebo na další stránky v rámci aplikace Instagram. Také zavedl nový nástroj Collab pro spolupráci mezi tvůrci obsahu. Tento nástroj umožňuje uživatelům spolupracovat na jednom příspěvku/příběhu a sdílet tak své publikum a rozšíří dosah. Další funkce, která byla přidána byla Hide Like Counts, která umožňuje uživatelům skrýt počet líbí se pod příspěvky a uživatelé mohou také blokovat nechtěné zprávy od jiných uživatelů. Instagram také rozšířil své funkce pro videa, včetně nových efektů a filtrů, které umožňují uživatelům vytvářet kreativní a zajímavá videa. O dalších novinkách, které se týkaly této sociální sítě jsem vám napsali v průběhu minulého roku a můžete si je podrobně přečíst v tomto článku.

TikTok

TikTok rozšířil v uplynulém roce svůj program reklamních možností, což umožňuje inzerentům více způsobů, jak propagovat své produkty a služby. Byly přidány nové formáty reklam, jako například značkové hashtagy a reklamy na plné obrazovce. Dále došlo k rozšíření funkcí pro prodejce kteří mohou využívat platformu k prodeji svých produktů. Byly přidány nové nástroje pro vytváření e-shopů a funkce pro přímý nákup, což umožňuje uživatelům nakupovat z aplikace TikTok. Aplikace také spustila novou funkci s názvem TikTok TV, která umožňuje uživatelům sledovat seriály a filmy přímo v aplikaci.  Byly také přidány nástroje pro editaci videa, včetně nových filtrů, efektů a možností editace zvuku. nebo funkce pro úpravu rychlosti videa a možnost přidat další videa do jednoho souboru. 

BeReal

V roce 2022 velmi rezonovala jedna z nejnovějších sociálních sítí. Behem tohoto roku ji začalo používat přes 70 milionů lidí. Získala si je především autentičnost, která se zejména na sociální síti Instagram ztrácela. Právě absence filtrů a spontánnost přinesla do společnosti něco nového. Pro vás, kteří jste o této aplikaci neslyšeli, funguje tak, že během 24 hodin přijde notifikace s vyzváním k pořízení fotografie. Během tohoto upozornění máte 2 minuty na to pořídit snímek. Pozor fotografie je ale zachycena z obou kamer vašeho chytrého telefonu. Zachytí tak nejen vás, ale i to, co je před vámi. Trend této sítě zatím vypadá, že ještě více poroste. 

Twitter

Největší a nejdiskutovanější novinkou této sociální sítě byla změna majitele - Elona Muska. Jeho přijetí bylo smíšené, s chválou za Muskovy plánované reformy a vizi společnosti, zejména jeho volání po větší svobodě slova, ale také kritika kvůli obavám z možného nárůstu dezinformací, nebo nenávistných projevů na této platformě. Jakým směrem se bude tato sociální síť ubírat v letošním roce budeme určitě sledovat.

Na závěr

Skoro polovina mladé generace již vyhledává přímo na Instagramu nebo TikToku. Google pro ně patří tak trochu ,,do starého železa". Nepoužívají samotný vyhledavač ani mapy, ale otevřou si tyto aplikace. Očekavající trend je, že tohoto vyhledávání bude přibývat, proto je důležité být na sociálních sítích nejen vidět, ale i publikovat pravidelný obsah. S tím, ale i s konzultací nebo samotnou reklamou vám pomůže naše agentura Beneficio.

Daniela Žáková

Daniela začínala před několika lety v eventové agentuře, kde měla na starosti produkci zejména korporátních klientů. Postupně přešla na volnou nohu jako freelancer v oblasti marketingu a eventů. U nás se stará o optimalizaci ppc kampaní, sociální sítě našich klientů, blog a další marketingové činnosti.

Další články