Dynamické a HTML5 formáty reklamy

V následujícím článku bych se rád podělil o několik zkušeností z poslední doby, které se týkají přípravy kampaní pro naše klienty.

V následujícím článku bych se rád podělil o několik zkušeností z poslední doby, které se týkají přípravy kampaní pro naše klienty.

Řeč bude o dynamických a HTML5 formátech, kterými lze efektivně nahradit ty běžné, statické formáty, které jsou zatím stále ty nejpoužívanější a nejčastější.

Jaké jsou možnosti?

Možností je hned několik. Obecně máme při tvorbě podkladů pro kampaň příležitost využívat:

  • Statických reklamních formátů - JPG/PNG obrázky použité při kampani, zpravidla uvozené textovou informací nebo obsahující hlavní sdělení a CTA tlačítko.
  • Dynamické GIF formáty - bavíme se o takovém řešení, které je tzv. "na půl cesty" od pravého slova smyslu dynamické reklamy, kterou chceme využít pro lepší zapamatovatelnost sdělení. Vystoupení z řady většiny reklam, které nás aktuálně na sítích zasahují nejvíce, a to zejména kvůli omezeným možnostem GIF formátu (omezená: datová velikost, kvalita, délka...).
  • HTML5 formáty - u tohohle typu formátů reklamy se později na chvilku zastavím, protože ten považuji aktuálně za nejvíce zajímavý. Zejména i diky již dostupným nástrojům za daleko dostupnější, než tomu bylo v minulých letech.
  • Video formáty - není potřeba představovat, do ruky nám dávají silnou zbraň, ale pořizovací cena může být mnohdy hodně vysoká.

Každý formát se hodí jinam, má různé nároky na realizaci, s tím spojenou cenu samotné realizace a různý efekt směrem k návštěvníkovi.

Za sebe mohu určitě doporučit zejména dynamické formáty. Asi není potřeba rozebírat, že hýbající se obrázek zaujme lépe, než ten statický, a proto bych chtěl vyzdvihnout zejména HTML5 a video formáty, které jsme v poslední době mohli realizovat častěji pro naše klienty.

Vybral jsem si 2 poslední, které skvěle reprezentují 2 naprosto odlišné segmenty služeb, šíři i zásah směrem k publiku a jejich použití v rámci reklamních sítí.

HTML5 formáty reklamy

Jako první bych chtěl ukázat 2 varianty HTML5 bannerů, které jsme realizovali v letošním roce. Jedná se o klasické RTB sady (tedy ty běžné rozměry jako jsou 300x600, 300x300 apod...) a také brandingy, které mohou být zajímavé svou plochou a prostorem pro sdělení.

V rámci HTML5 formátů je nutné zmínit to podstatné a sice, že je možné "hezky" animovat obsah banneru a přitom dodržet relativně nízkou datovou velikost, čímž splníme daná kritéria reklamních ploch.

Pro jednoduché porovnání ukázka statického a HTML5 banneru vedle sebe:

Jak jistě vidíte, rozhýbaný banner je daleko zajímavější a poutavější než ten statický. Při zobrazení na webu tak upoutá pozornost lépe, a zároveň může nést i doprovodnou obsahovou informaci, která může pomoci třeba v pochopení sdělení.

V případě celého brandingu to může působit ještě o kus lépe, navíc je možné předat více informací díky větší reklamní ploše a návaznostem mezi masterboardem a bočními skyscrapery.

Možností pro animaci v rámci HTML5 formátu je ale daleko více a dost často vycházejí z možností dané kreativy. Podle toho se také odvíjí i cena. Běžná RTB sada se může pohybovat od 10 000 Kč bez DPH za sadu, branding jako takový dle rozsahu potom obvykle od 6 000 Kč bez DPH.

Video formáty

Formáty využívající video patří obecně k těm dražším, ale stejně jako u ostatních formátů, vždy záleží na typu (točené nebo animované) a jejich délce. Nejčastěji vytváříme spoty v následujícím trvání:

  • 6s
  • 15s
  • 20s
  • 30s 

Jednotlivé délky mají svoje specifika a využívají se napříč různými sítěmi (sociálními) i portály (idnes.cz, novinky.cz apod...). Jedna ukázka 6s bumperu pro sociální sítě:

Realizace podobného spotu, v případě dostupných záběrů, znamená obvykle vlastní střih (tedy rozdělení materiálů na jednotlivé sekvence, výběr těch nejlepších a jejich následné složení podle délky), následné dobarvení (grading) a na konec doplnění doprovodné grafiky. Cena spotů se může startovat na ceně od 10 000 Kč dle délky a jednotlivých doplňků.

V některých případech se doplňuje ještě voiceover nebo podkresová hudba - zejména potom pro využití jako reklamy na youtube. V rámci např. bumperů na youtube je dobré brát v potaz i fakt, že některé formáty lze přeskakovat a je tak dobré dostat hlavní sdělení do úvodní části, kterou přeskočit nelze.

Pokud tedy uvažujete o rozšíření svých kampaní a nebo obecně chcete prezentovat své služby nebo produkty lépe než konkurence, tak se zamyslete právě nad dynamickými formáty reklamy a jejich využití směrem k vaší značce a možnostem.

Vít Kašpar

Je spoluzakladatelem agentury. V oblasti webdesignu se pohybuje více než 14 let. Zkušenosti sbíral jako HTML kodér, UI designér i PHP programátor na malých i nadnárodních projektech. Aktuálně se věnuje UX designu a návrhům řešení pro naše klienty.

Další články