Fenomén Instagram. Jak jej využít v marketingové strategii?

Instagram je sociální síť, kterou v roce 2012 získala pod svá křídla největší světová sociální síť Facebook. Na rozdíl od Facebooku si Instagram nehraje na sociální dopad uživatelů, není založen na šíření statusů, ale vyzývá ke kreativě formou fotografií nebo krátkých videí.

Dosah příspěvků facebookových stránek je v současné době menší než 5 % a často nezbývá než si viditelnost zaplatit. A právě teď přijde vhod nový fenomén, který přináší úplně jiná čísla. Přečtete si náš článek o tom, jak můžete instagram proměnit v nejvýdělečnější kanál vašich kampaní.

O Instagramu

Instagram je sociální síť, kterou v roce 2012 získala pod svá křídla největší světová sociální síť Facebook. Na rozdíl od Facebooku si Instagram nehraje na sociální dopad uživatelů, není založen na šíření statusů, ale vyzývá ke kreativě formou fotografií nebo krátkých videí. V roce 2018 přesáhl počet uživatelů Instagramu jednu miliardu celosvětově a přes 2,2 mil. uživatelů v ČR. Ačkoli se povědomí o Instagramu velmi rychle šíří (i díky masivní podpoře českých offline médií) faktem zůstává, že většina uživatelů Instagramu je ve věku 18-34 let (65 %).

Pokud spadá vaše cílová skupina do výše uvedeného rozptylu 18-35 let, pak byste neměli váhat ani minutu a začít Instagram velmi rychle řešit. Pojďme se podívat jak na to.

Jaké jsou možnosti využití Instagramu pro značku?

Hlavní argument pro zařazení Instagramu do vaší strategie jsme už řekli – je to dosah příspěvků, ale také průměrná angažovanost fanoušků na Instagramu. Suma sumárům to znamená, že se vaše zpráva na Facebooku doručí 5 lidem ze 100 fanoušků a na Instagramu 30 lidem.

I kdyby nic víc, Instagram je skvělým tipem na pravidelné oslovování vašich fanoušků o aktuálním dění, akcích nebo soutěžích. Instagram však nabízí mnohem víc a opravdu funguje. Níže uvádíme několik klíčových aktivit, které Instagram skýtá.

Bez silných vizuálů to nepůjde

Lidé na Instagramu milují dokonalost, zábavu a hlavně inspiraci. Abyste otrkaného uživatele Instagramu oslovili, musíte vsadit na silné vizuály a využít kouzla aktuální příležitosti. Je neděle a vaše cílovka ráda lítá po večírcích? Připravte fotku, kterou jim v neděli ráno dáte najevo, že s kocovinou nejsou sami. Nebo klasické příležitosti jako Vánoce, Valentýn, mistrovství světa nebo jen roční období a počasí – prakticky vždy je co vymýšlet.

Jak to může vypadat?

jak_to_muze_vypadat.png

Zajímavý obsah nejen pro Instagram

Investice do kvalitních fotografií je na Instagramu opravdu nutný základ. Fotografie nemusí sloužit jen pro něj, ale můžete je využít na vašem webu, v newsletterech, na Facebooku nebo pro PR aktivity. Stanovte si strategii a snažte se reagovat na aktuální dění a tvořit oku lahodící obsah, lidé s lajky na Instagramu šetřit nebudou a vytvoření obsah můžete využít i na dalších kanálech.

Spolupráce s influencery (instagramery)

V Čechách existují stovky kvalitních instagramerů, kteří mají desetitisíce followerů. Spolupracujte s nimi dává-li to smysl. Velmi často se jedná o nadšence, kteří milují jídlo, oblečení, hudbu, sport nebo cestování. Instagram je jejich prostor, kde se rádi dělí o svoje zážitky, zkušenosti nebo úspěchy a ostatní žijí s nimi. Z tohoto důvodu může být i malá odměna pro ně adekvátní odměnou pro vás. Pokud navíc spadáte do lovebrandu instagramera, rád s vámi naváže spolupráci třeba jen formou barteru nebo menší finanční odměny. Výjimkou nejsou ani spolupráce založené na provizním odměňování z objednávek. Pokud narazíte na instagramera, který má alespoň pár tisíc followerů (důležité je prověřit, jestli jsou z Čech nebo zahraničí), fotka s vaším produktem může získat tisíce liků a oslovit tisíce nových potencionálních zákazníků. Níže si můžete ověřit výsledky spolupráce značky spodního prádla, které se staráme o Instagram.

spoluprace_s_influencery.png

Hashtag jako král soutěží i trafficu

Hash Tag = křížek, který vám dopomůže k více followerům a potencionálním zákazníkům. Máte silné odběratele nebo dodavatele, kteří používají specifický hashtag? Používejte jej a jejich fanoušci o vás budou vědět. Další možností je využívání obecných hashtagů, které mohou zajímat vaší cílovku – stanovte si slova, která mohou používat a připojujte je k vašim postům #love#dailyinsta, #fun.

Další možností jak pracovat s hashtagy je vytvořit si vlastní a používat jej pro speciální akce nebo identifikaci značky (např. Zoot a jejich #zazitveci nebo El.Ka Underwear a jejich #kdyzjemastakjeukaz). Hashtagy můžete využít i pro organizování soutěží, vyzvěte zákazníky ať se vyfotí na instagram, použijí specifický hashtag a nechte ostatní hlasovat o tom, kdo vyhraje.

Reklama na Instagramu skrze Facebook

Je to již nějakou dobu, kdy Facebook nabízí inzerci na Instagramu. Oslovit můžete uživatele klasickým formátem s označením "sponzorováno". Zacílení na Instagram vyberete v business manageru na konci tvorby reklamního příspěvku v sekci kde vybíráte umístění – zde vyberte Instagram. Výsledky jsou více než uspokojivé a čísla hovoří jednoznačně pro využívání – se zajímavým postem se můžete dostat na pár jednotek dolarů.

Závěrem

Po silné monetizaci Facebooku představuje Instagram vlajkovou loď akvizice nových zákazníků. Jako vždy, i u Instagramu můžeme očekávat, že prvních několik let bude majitel této sítě velmi benevolentní a bude chtít přilákat co nejvíce inzerentů, kterým Instagram zapadne do každodenních marketingových aktivit. Právě z tohoto důvodu bychom měli využít příležitosti, jak oslovovat potencionální zákazníky s minimem výdajů. Stejně jako u Facebooku očekáváme postupné ořezávání organického dopadu ve prospěch reklamních příspěvků pro firmy. Facebook se navíc stále více stává komunikační a komunitní platformou a tak lze očekávat, že Instagram bude hlavním nositelem reklamy.

Nechcete se do toho pouštět sami? Rádi vám pomůžeme, zajistíme pravidelné focení, návrh strategie obsahu nebo vám poradíme jak na to svépomocí. Obraťte se na Beneficio.

Jakub Kofroň

Je spoluzakladatelem agentury. Vystudoval VŠE a ESCP v Madridu, již 10 let se věnuje strategickému marketingu, UX a onlinu. Jakub má zároveň bohaté zkušenosti s budováním vlastní značky spodního prádla, která je dnes velmi úspěšná již na několika trzích Evropy.

Další články

Marketing

Dynamické a HTML5 formáty reklamy

Vít Kašpar

4 min.