Open-source nebo řešení na míru? Jak se správně rozhodnout, jaký systém je vhodný pro Váš projekt.

Beneficio Blog

Vít Kašpar
Vít Kašpar

31. 7. 2020
12 min.

JSME DIGITÁLNÍ AGENTURA

Specializujeme se na profesionální weby, firemní portály, klientské zóny, aplikace, programování na zakázku, správu webů a datový marketing.

Open-source nebo řešení na míru? Jak se správně rozhodnout, jaký systém je vhodný pro Váš projekt.

Výběr redakčního systému pro váš web je často rozhodnutím, které vás bude provázet několik následujících let, po které jej budete využívat ale i dalších let, kdy vám řešení bude pomáhat a nebo pro vás bude utrpením za spoustu peněz.

Obecně si dovolím tvrdit, že jasná odpověď na to, jaké řešení je nejlepší, neexistuje. Udělat správné rozhodnutí se tak odvíjí od potřeb, možností a nebo výhledu (tzn. jak budete chtít v následujících letech s webem pracovat). Ostatně pokud jste na vážkách, zda je lepší open-source a nebo řešení na míru, přečtěte si rozhovor s jedním z našich webových vývojářů. Možná pak v tom budete mít více jasno.

Open-source řešení nemusí být vždy to nejlevnější

V oblasti open-source řešení se nabízí hned několik možností, kde mezi nejznámější patří WordPress či PrestaShop. Každý systém je určený pro úplně jiný typ webů, přesto oba poskytují základ, na kterém lze úspěšné weby stavět. Mají ale také svá úskalí.

Hodně muziky za “rozumné” peníze

Open-source systémy patří obecně mezi dostupná řešení, která plní svůj účel, často je “dovede” spravovat lajk a stejně tak je dovede rozšiřovat. Obecně se tedy využití tohoto systému jeví jako velice přijatelná volba. A ono tomu tak může opravdu být.

Například využití WordPressu bych se v obecné rovině příliš nebránil, ale je potřeba si připustit fakt, že výsledný web (= produkt) se stává často amatérským.  Ne kvůli použitému systému, ale kvůli jeho tvůrci (právě díky “jednoduchosti” prvního spuštění a nedostatečným znalostem se často k tomuto systému uchylují začátečníci, kteří poté dílo prezentují jako profesionální). 

Přiznejme si fakt, že WordPress je systém pro správu obsahu, který pro zákazníka znamená úsporu za vývoj řešení postaveného na míru. Právě podle toho je potřeba k němu přistupovat. Pokud chcete funkční řešení, ale zároveň nechcete, a nebo nemáte k dispozici potřebné finance pro řešení na míru, klidně sáhněte po open-source systému, na kterém lze úspěšné a velice efektivní řešení postavit. Dopředu se ale budete muset smířit s tím, že dříve či později narazíte na limity, které jsou s takovým řešením spjaty. Myslete vždy na to, že by váš web (na jakémkoliv systému) měl postavit odborník, který ví co dělá. V opačném případě dostanete nefunkční řešení a finance vyletí jen tak z okna.  

Jak se šablonami?

Rozhodně proč ne. I šablona může plnit svůj účel a nastartovat vaší prezentaci. Nebudeme si tu ale namlouvat, že na běžné šabloně postavíte obecně úspěšné řešení. K tomu je přeci jenom potřeba daleko více než zdánlivě hezky vypadající vzor. Nakonec stejně možná zjistíte že to, co chcete na webu prezentovat (tak jak si opravdu představujete), vyžaduje až překvapivě hodně úprav na míru.

Šablony z WordPressu se s těmi z PrestaShopu zásadně liší a to jak do výběru, tak i funkcí. Při výběru šablony je potřeba si dát pozor na technické provedení (je dobré volit z ověřených zdrojů), a také na rozložení a množství jednotlivých komponent. Tady je dobré volit takové šablony, které rozložením odpovídají vašemu projektu. Obecně se stává, že se výběr upne spíše na typově podobné projekty (např. IT společnost bude hledat pouze mezi IT šablonami, ale je dobré myslet na to, že můžete požadovanou šablonu a její strukturu najít i v jiné kategorii, např. poradenství).

Šablonové řešení je samozřejmě potřeba rozchodit, nakonfigurovat a upravit (ať funkčně, tak graficky) a to už je opět disciplína, kterou by měl provádět odborník na weby a webové technologie. 

Jaké jsou výhody a nevýhody využití šablon

Výhody:

  • S využitím šablony lze dosáhnout výstavby celého webu v řádu několika dnů.
  • Předpřipravený ekosystém s řadou doplňků, které je možné rychle implementovat.
  • Velká uživatelská základna pro správu a údržbu.
  • Obecně levnější.

Nevýhody:

  • Obsahuje zbytečné funkce, které zpomalují řešení jako celek.
  • Tendence rozšiřovat svépomocí web pomocí doplňků a tím jej v podstatě znefunkčnit.
  • Zpravidla řádově nižší výkon a tím i optimalizace.
  • Nevhodná pro výstavbu velkých a robustních řešení (pomalý běh, často nevhodná struktura)
  • Kvůli rozšíření daleko zranitelnější systém (hromadné útoky)

Open-source řešení je tedy vhodné použít pro start vašeho projektu nebo pro provoz menších projektů, u kterých velká investice nedává ekonomický smysl. Ačkoliv jsem se v předchozích odstavcích věnoval převážně WordPressu, tak ostatní systémy nejsou příliš odlišné. Obecně neplatí, že open-source je špatný, špatným ho dělají ti, kteří ho špatně používají.

Je dobré si uvědomit, že stavba webu není tolik o systému, jako o lidech, kteří weby staví. Ostatně tomu odpovídá také cena. Dobré a úspěšné řešení nelze postavit za den a práce odborníka přes IT také něco stojí. Díky open-source řešení ale můžeme redukovat náklady, ušetřit čas a tím pádem i finance.

Řešení na míru

Webové stránky, internetový obchod, mobilní aplikace a vlastně cokoliv, co si dovedete představit pod pojmem software lze řešit různými technologiemi, které mají různé výhody.

Pokud to myslíte se svým projektem vážně a máte strategii nebo vizi, kam chcete svůj projekt dostat, nemůžete si dovolit dělat kompromisy. Být napřed před konkurencí si zaslouží právě takové řešení, které je stavěné na míru a určuje směr i inovace.

Řešení na míru zkrátka umožňuje dělat si věci po svém. Umožňuje vývojářům použít nejnovější metody a jazyky, a vám vytvořit produkt, který si vaši zákazníci zamilují a  nebude jim stát v cestě při nákupu vašich produktů. 

Proč chtít to samé ale za dvojnásobné peníze?

Často se setkáváme s tím, že naši zákazníci nerozeznávají rozdíl mezi řešením na míru a tím open-source. Ono v mnoha případech nemusí být rozdíl znatelný hned, ale může se objevit i s odstupem několika let, kdy se systémem (to může být i web) je potřeba dále pracovat a rozšiřovat ho.

Náklady spojené s kvalitním začátkem a výběrem technologie se totiž dovedou v budoucnu rychle vrátit, zatímco v opačném případě dochází ke kumulování prací a v některých případech to končí zrušením projektu a novými začátky (ostatně těmi, které měly začít rovnou, jen se za ně nechtělo utrácet).

Rád bych uvedl příklad z praxe, který perfektně shrnuje podstatu a zásadní rozdíl takového řešení. Klientovi jsme před dvěma lety připravovali grafiku pro administrační rozhraní jeho produktu. Situace bohužel skončila tak, že mobilní rozhraní nebylo zrovna potřeba a klient chtěl zdánlivě ušetřit, a tak implementaci grafiky prováděl klientův externí vývojář, který bohužel nebyl odborníkem na front-endovou část webu, a připravené šablony implementoval rovnou do nového systému. Řešili jsme, jak situaci změnit, rozhraní upravit i na mobilní, a tím aktualizovat jeho použitelnost.

Nebudu vás napínat, ono to v podstatě ani není tak jednoduše možné. Šablony jsou k zahození, protože reimplementace by byla nákladnější než jejich vytvoření od začátku. Tím pádem vývojář musí opět propojit systém s novými šablonami, a tím zduplikovat svou práci a čas strávený na projektu. Zákazník, který používá systém ale nepozná změnu (pokud aplikaci neotevře na mobilním telefonu) a našeho klienta tak zásah, který v úvodu znamenal 40 000 Kč, vyjde bezmála na pětinásobek.

Proč tedy sáhnout po řešení na míru?

Výhody:

  • Máme volnou ruku ve výběru technologie.
  • Můžeme si stanovit kompletní strukturu ideálního řešení.
  • Zaměření na výkon a rychlost řešení = vyšší konverzní poměr, ale taky optimalizace pro vyhledávače.
  • Optimalizace řešení pro uživatele i zařízení (mobil, tablet, desktop).
  • Rozdělení projektu do znovupoužitelných komponent (= jednodušší práce při rozvoji projektu a jeho rozšiřování)
  • Vhodné pro stavbu individuálních projektů.
  • Neobsahuje zbytečné funkce.
  • Libovolná rozšiřitelnost a integrace do dalších systémů.
  • Bezpečnější.

Nevýhody:

  • Obecně dražší řešení.
  • Náročnější na čas.

Porovnání variant

Připravili jsme pro Vás jednoduchou srovnávací tabulku včetně orientačních cen za jednotlivá řešení.

 

Statický web

WordPress 

PrestaShop

Řešení na míru

Rychlost realizace

14 dní

1 týden u šablony

a 1 měsíc custom

2 - 3 měsíce u šablony

a 3 - 4 u custom řešení

od 1 měsíce podle rozsahu

Za co platím?

Vlastní grafika a rozložení, nastavení, konfigurace

Za nákup šablony, případně přípravu grafiky a šablon včetně propojení s WP a instalací doplňků

Nákup šablony, návrh řešení, implementaci a rozšíření na míru včetně grafiky, zprovoznění a nastavení prostředí.

Za individuální návrh řešení, analýzu, konverzní cestu, grafiku na míru, vytvoření šablon, jejich animace a responzivní chování včetně nasazení na CMS systém včetně úprav na míru a případná propojení s API a včetně možnosti COPY...

Kdy je pro mě řešení ideální?

Pokud chci jen webovou vizitku nebo microsite pro podporu mého produktu, web pro mě netvoří aktivní kanál pro získávání poptávek

Pokud chci dynamický web, se kterým je potřeba pravidelně pracovat. (fotky, reference, texty,...)

Pokud chci vlastní prodejní řešení včetně možností rozvoje, růstu a propojení s externími SW a nechci využít totožných šablon při řešení k pronájmu.

Pokud chci výkonné

a maximálně optimalizované řešení na míru, které dostanu na klíč podle vlastních požadavků a doporučení odborníků. Optimalizováno na výkon, rychlost, SEO...

Jak se o web starám?

Úpravy webu jdou skrze správce - agenturu

Skrze administrační rozhraní.

Částečně sám skrze administrátorské rozhraní a částečně je potřeba počítat s podporou vývojářů. 

Skrze administrační rozhraní, případně s asistencí vývojářů.

Skryté náklady?

Hosting -

cca 500 Kč/rok.

Hosting -

cca 500 Kč/rok

VPS - cca 4 000 Kč/rok. a v průměru od 10 hod./měs. za vývojáře

VPS - cca 4 000 Kč/rok.

         

Cena*

okolo 20 tis.

35 - 65 tis.

od 250 tis.

Od 50 tis.

Cena šablona

-

15 - 30 tis.

od 120 tis.

-

Vít Kašpar

Vít Kašpar

Je spoluzakladatelem agentury. V oblasti webdesignu se pohybuje více než 14 let. Zkušenosti sbíral jako HTML kodér, UI designér i PHP programátor na malých i nadnárodních projektech. Aktuálně se věnuje UX designu a návrhům řešení pro naše klienty.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho na sociálních sítích.

Další doporučené články

#webdesign, #marketing

JAK NA SEO, CO TO JE OPTIMALIZACE A NA CO SI DÁT POZOR?

Zobrazit více

#webdesign, #development, #marketing

Převeďte svůj byznys do on-line světa

Zobrazit více
Poptejte nás

Poptávka

Rádi probereme jak můžeme kreativně nebo technicky posunout vaší online prezentaci. Spojíme se s vámi co nejdříve od přijetí poptávky.

Kontaktujte nás


Adresa kanceláří

Beneficio Media, s.r.o.
Myslíkova 12
120 00 Praha 2

Získejte nezávaznou cenovou nabídku nebo konzultaci

+420 777 338 288