Souboj vyhledávačů ‑ Seznam vs. Google

V dnešním světě vede na internetu konkurenční boj kde kdo. Jedním z největších v naší republice je ale souboj vyhledávačů. Google a Seznam, dva nejoblíbenější vyhledávače v ČR – jak si vlastně vedou? Kdo je oblíbenější a proč? A je výhodnější inzerovat na AdWords nebo na Sklik?

Aktualizováno 8/22

V dnešním světě vede na internetu konkurenční boj kde kdo. Jedním z největších v naší republice je ale souboj vyhledávačů. Google a Seznam, dva nejoblíbenější vyhledávače v ČR – jak si vlastně vedou? Kdo je oblíbenější a proč? A je výhodnější inzerovat na AdWords (nynější Google Ads) nebo na Sklik?

Podíl vyhledávačů v ČR

Na internetu se vyskytuje velké množství informací v různé podobě. Každý den mnoho nových informací vznikne a mnoho starých zanikne. Vyhledávací služby se snaží převést neuvěřitelné množství informací do přehledné formy a pomoci tak uživateli najít to, co hledá. Vyhledávací nástroje jsou proto jednou z nejdůležitějších součástí internetu a nikdo z nás by si to bez nich už asi neuměl představit. Můžeme díky nim za pár sekund získat obrovské množství informací a odpovědí na naše otázky.

To, že jsou v České republice nejvyužívanějšími vyhledávacími portály Seznam a Google asi žádného českého uživatele internetu nepřekvapí, ale právě tímto faktem jsme ve světě poměrně unikátní. Jen dvě další země na světě (Čína a Rusko) mají tak silný domácí vyhledávač, že je schopný konkurovat americkému Google. Český Seznam tu byl dokonce dlouhodobě vyhledávací jedničkou a vzniknul o dva roky dříve než Google.

V roce 2014 ale americký gigant Google náš český vyhledávač předběhl a od té doby už ho na trůn nepustil. Rozdíl mezi nimi se naopak stále zvětšuje a Seznam už Google nestíhá dohánět. Nedokázal totiž odpovědět na vývoj nových algoritmů Googlu, které zajišťují kvalitnější výsledky vyhledávání. Google zároveň Seznam víceméně převálcoval na poli mobilního vyhledávání, které hraje stále větší roli. I přesto si Seznam drží velký podíl na thu.

Podle dostupných zdrojů jsou aktuální podíly následující:

  • Seznam: 25 % v roce 2021 to bylo až 48 % (zdroj: Seznam)
  • Google: 74 %, na přellomu roku 2020/2021 to bylo až cca 80 % (zdroj: Collabim)

Čím to ale vlastně je? Provedení Seznamu není vůbec špatné, má totiž všechno potřebné pro pohodlné vyhledávání. I v množství reklam jej Google začíná pomalu předbíhat. Přesný důvod přetrvávající dominance Googlu neznáme, ale s největší pravděpodobností to bude výsledky vyhledávání.

váhy

Souboj kdo z koho

Jeden průzkum porovnávající oba vyhledávače byl proveden roku 2013 společností Effectix na 1 624 firemních webech, které za předchozí rok zaznamenaly celkem 134 milionů návštěv. První otázka tohoto průzkumu zněla, který z vyhledávačů přivedl na firemní stránky více návštěvníků. V tomto souboji vyhrál Google, který na stránky přivedl 23 % návštěvníků, zatímco Seznam 16 %.

Druhý souboj těchto gigantů na poli vyhledávačů v Česku se týkal již výše zmíněného podílu uživatelů. Jak jsme již avizovali, Google stále roste, Seznam klesá. Podle průzkumu ale návštěvníci přicházející na web ze Seznamu na stránkách zůstávají déle, než ti přicházející z Google. Průměrně si prohlédnou 5,9 stránek a jsou zde 3:20 minut, zatímco návštěvníci z Google si prohlédnou jen 5,4 stránek a po 3:10 minutách odcházejí. Tento souboj tedy vyhrál Seznam.

Co se týká míry okamžitého opuštění, Seznam o fous prohrál. Stránky okamžitě opustilo 48,2 % návštěvníků z tohoto vyhledávače, přičemž tato míra každým rokem stoupá. Naproti tomu u Google se v roce 2013 pohybovala na hranici 46,3 % a každým rokem klesá.

Protože se ale jedná o výsledky šest let starého průzkumu, nemůžeme přesně říct nakolik jsou momentálně relevantní, ale dá se očekávat, že čísla budou čím dál tím více příznivější pro Google.

Jak se liší uživatelé?

Na otázku jaké typy lidí používají spíše Google a jaké Seznam samozřejmě nemůžeme přesně odpovědět. Můžete však svůj závěr vydedukovat například z nejvyhledávanějších dotazů posledních let.

Nejvyhledávanější dotazy v roce 2017 (bez cenzury) na Seznamu:

  1. Facebook
  2. YouTube
  3. Google
  4. Freevideo
  5. Bazoš
  6. Blesk
  7. iDnes
  8. Idos
  9. Facebook přihlášení se na svůj
  10. TN.cz

V roce 2021 bylo nejvyhledávanějšími výrazy na Seznamu (nejde o přesnou shodu):

  1. Kokotice žlutavá
  2. Olympiáda v Japonsku
  3. Australian open
  4. hokejové mistrovství světa
  5. Zlatý Slavík
  6. Miss ČR
  7. Monika Marešová těhotenství
  8. Andrea Sestini Hlaváčková StarDance
  9. Lubomír Volný
  10. Jiří Ovčáček

Trendy roku 2018 (s cenzurou) na Googlu:

  1. Hokej olympiáda
  2. Ester Ledecká
  3. Marie Terezie
  4. About you
  5. Avicii
  6. Bohemian rhapsody
  7. Zatmění měsíce
  8. Stan Lee
  9. Jiří Drahoš
  10. Freddie Mercury

Trendy v roce 2021:

  1. Sčítání lidu
  2. Euro 2021
  3. Bitcoin
  4. Registrace očkování
  5. Volby
  6. Respirátor FFP2
  7. Like House
  8. Hra na oliheň
  9. Božena
  10. Antigenní testy

Jakub Kofroň

Je spoluzakladatelem agentury. Vystudoval VŠE a ESCP v Madridu, již 10 let se věnuje strategickému marketingu, UX a onlinu. Jakub má zároveň bohaté zkušenosti s budováním vlastní značky spodního prádla, která je dnes velmi úspěšná již na několika trzích Evropy.

Další články

Marketing

Dynamické a HTML5 formáty reklamy

Vít Kašpar

4 min.