Pravda o boomu responzivních webů ‑ co když je to vše jen nafouklá bublina?

Responzivita webu nám zaručuje, že si náš web návštěvníci budou moci plnohodnotně prohlížet na jakémkoliv zařízení (na mobilu, tabletu, notebooku, netbooku..) a nejenom na počítači. Prostě se přizpůsobí každému displeji.

Aktualizováno: červenec 2022

Responzivita webu nám zaručuje, že si náš web návštěvníci budou moci plnohodnotně prohlížet na jakémkoliv zařízení (na mobilu, tabletu, notebooku, netbooku..) a nejen na počítači. Prostě se přizpůsobí každému displeji. Responzivní web je stále horké téma všech magazínů zaměřených na online marketing a webařinu. Pravděpodobně každý podnikatel nebo markeťák, který plánuje investici do nového webu ví, že responzivita je v dnešní době již nutností a pokud jeho web tento požadavek splňovat nebude, může tím přijít o část potenciálních zákazníků, kteří sice jeho web navštíví, ale neprovedou danou akci kvůli jeho nepřizpůsobivosti. Je to ale opravdu tak horké?

Přinášíme velkou a objektivní studii na milionu návštěv.

Protože jsme byli sami zvědaví, jestli na celém tom boomu “Weby zásadně dělejte s responzivním designem” opravdu něco je, nebo je to celé jen nafouklá bublina, rozhodli jsme si to ověřit sami a udělat studii na základě reálných a objektivních dat našich klientů.

Nejprve jsme dali dohromady počty návštěvnosti 12. responzivních webů našich klientů z různých sfér (eshopy, magazíny, firemní weby z oblasti módy, stavebnictví, B2B služeb, lifestylu nebo cestování, zkrátka objektivní průřez) za celý rok 2018 tak, aby byl mix maximálně různorodý a vypovídající. Výsledkem je milion očištěných návštěv, které jsme sčítali, průměrovali, vytvářeli grafy a nyní přicházíme s poměrně zajímavou a především objektivní studií na téma responzivních webů a online marketingu.

Co všechno vyšlo na povrch?

Responzivní design má smysl. Dokonce větší než se tvrdilo.

O tom nás přesvědčilo hned několik čísel, které vyšly z našich statistik. Například níže uvedený graf jasně ukazuje, že počet lidí, kteří si webové stránky prohlíželo z mobilních zařízení rozhodně není zanedbatelný – celkově totiž tvoří téměř třetinu návštěv z celého průřezu. Konkrétně 31 %. A přístup z mobilu pochopitelně každým rokem raketově stoupá ve všech segmentech podnikání. 

navstevnost_webu.png

Nechceme už tedy slyšet “V našem oboru to není tak horké”.

S číslem 31 % jsme se téměř shodli i s celkovým výsledkem celé Evropy, ve které to podle webu www.gs-statcounter.com bylo 35 %. Zajímavý je pak fakt, že v celosvětových statistikách to je pouhých 6 % (což je pochopitelně ovlivněné zejména vlivem velkých rozvojových trhů). Na poměr zařízení jsme se podívali i v období let 2021-2022 a zdá se, že používání mobilního zařízení desktopu "dýchá" na paty.

statcounter.png

Mobilní zařízení mají vyšší konvezní poměr. Ano, čtete správně.

Ačkoli bylo v našem průměru 31 % přístupů z mobilních zařízení, tvořily celých 54 % celkových konverzí! Zarážející, že? Rozdíl zde není nijak markantní, i přesto je to ale velký důkaz toho, že je celý ten boom responzivních webů na místě a my bychom jim opravdu měli věnovat velkou pozornost.

pomer_konverzniho_pomeru.png

Průměrný konverzní poměr z našich statistik vyšel 2,5 %, což spadá do dlouho spekulovaného průměru 1-7 % u desktopu a do 0,5-5 % u mobilních zařízení. Z našich dat vyplynul průměrný konverzní poměr u mobilních zařízení 2,73 % a 2,30 % u desktopu.

konverzni_pomer.png

Pokud se stále vyhýbáte Facebooku, děláte chybu.

V dnešní době má ke svému podnikání stránku na Facebooku kde kdo. A dělá dobře. Pokud patříte mezi ty, kteří se vytvoření fanpage na této sociální síti stále vyhýbají, přestaňte a běžte do toho. Vyplatí se to. V další analýze jsme se totiž zaměřili na to, jakou cestou se návštěvníci na web vlastně dostali a výsledek vás možná překvapí.

Nejčastější cestou na web byla s podílem 37 % ta přímá, neboli “direct”. To znamená, že si návštěvníci přímo zadali adresu webové stránky a přešli rovnou na ní. Druhým nejčastějším způsobem bylo přesměrování návštěvníků přes sociální sítě, například právě z Facebooku. 24 % není zanedbatelné číslo a naznačuje nám, že sociální sítě nám mohou výrazně pomoci při lákání nových návštěvníků. Další cesty vedly přes placené (14,98 %) a organické (15,18 %) vyhledávání a tou poslední je s 6,8 % odkázání na web přes jinou stránku neboli “referral”.

A proč to uvádíme v této studii? Sociální sítě tvoří poměrně velkou část návštěv našeho průřezu a právě tyto návštěvy jsou ve více než polovině případů uskutečňovány z mobilního zařízení. Měli bychom na to být opravdu připravení.

Výčet nejdůležitějších čísel jsme pro vás připravili do přehledné infografiky:

pristupy_uzivatelu.png

Nebojte se obrátit na odborníky.

Čísla jasně mluví ve prospěch responzivních webů a těm, kteří do responzivity ještě neinvestovali, to velmi doporučujeme. A to co nejdříve. Radíme nepoptávat jen převod stávajícího designu do responzivního formátu, ale zamyslet se nad komplexním redesignem, který půjde ruku v ruce se současnými trendy UX/UI a využije tak potenciál mobilních zařízení na maximum. Rozhodně doporučujeme obrátit se na specializované online agentury, které investici do nového webu maximálně zúročí. Pokud přemýšlíte o novém webu nebo sociálních sítích, rádi vám v Beneficiu poskytneme bezplatnou konzultaci, zajistíme realizaci, nebo doporučíme další odborníky.

Vít Kašpar

Je spoluzakladatelem agentury. V oblasti webdesignu se pohybuje více než 14 let. Zkušenosti sbíral jako HTML kodér, UI designér i PHP programátor na malých i nadnárodních projektech. Aktuálně se věnuje UX designu a návrhům řešení pro naše klienty.

Další články

UI/UX

Online klientská zóna

Vít Kašpar

3 min.