Dovedete se postarat o svůj nový web?

Dnes to nebude úplně o tvorbě webu nebo o přípravách a zadáních. Dnes to bude o tom, co se děje a nebo by mělo dít, když je web dokončen, spuštěn a měl by začít žít svůj vlastní život.

Dnes to nebude úplně o tvorbě webu nebo o přípravách a zadáních. Dnes to bude o tom, co se děje a nebo by mělo dít, když je web dokončen, spuštěn a měl by začít žít svůj vlastní život.

S webem (je jedno jestli budeme hovořit o běžném webu nebo e-shopu) to je stejné jako s novým vozem. Byť porovnáváme fyzický předmět a abstraktní počítačový program, jsou si v jednom velice podobné. Pokud je používáme a nestaráme se o ně, tak nám sejdou a nakonec přestanou fungovat.

Stejně jako s automobilem, tak i s webem máme v podstatě 2 možnosti, co dělat.

  1. Svěřit web do rukou mechaniků (agentury) a zaplatit jim za to, že se o web starají
  2. Postarat se o svůj web sami

Nic není proti ničemu a dnešní příspěvek bude hlavně o té druhé variantě. Na tu první jsme tu třeba my.

Web už mám, co teď?

Už během tvorby webu (a nebo na jeho začátku) dojde na otázky týkající se propagace webu a jeho zviditelnění mezi návštěvníky. Tou nejjednodušší a zároveň nejrychlejší formou je PPC reklama (Pay Per Click), která je dostupná v různých reklamních systémech (Google Ads, Sklik,...). Její příprava a spuštění může probíhat v rámci dnů (dle rozsahu) a výsledky se mohou dostavit v podstatě ihned.

Další variantou je optimalizace pro vyhledávače (SEO). Reálný přínos se vám z pravidla nedostavuje tak rychle a dle oboru můžeme hovořit o měsících nebo až dokonce letech, než se investice vrátí.

Osobně dneska považuji kombinaci PPC reklamy a optimalizace pro vyhledávače za takové on-line minimum, které je dobré podstoupit, pokud chcete svůj web dostat mezi lidi.

Tím to ale nekončí, pokračovat můžete v budování povědomí na sociálních sítích (Facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube,...) nebo pokračovat do on-line PR publikací vlastního obsahu a nebo placeného obsahu na ostatních portálech.

Čím půjdete hlouběji, tím zjistíte jak se jednotlivé techniky více a více propojují a tvoří uzavřený ekosystém, vodící nové návštěvníky na váš web.

PPC reklama

Nejrychlejší krok, který můžete udělat, je příprava a spuštění PPC reklamy. Její přínos je rychlý a efekt dobře měřitelný. Zároveň dává možnost být vidět tam, kde vás hledají díky širokým možnostem cílení.

Cena PPC reklamy je různá a samozřejmě přizpůsobitelná finančním možnostem. Na začátek tedy volte zlatou střední cestu, poznejte trh a konkurenci a postupně můžete cílit na lepší klíčová slova a zlepšovat efektivitu.

Pokud nemáte čas zabývat se nastavováním, nechte si poradit a kampaně dejte do správy odborníkům. Konzultujte s nimi jednotlivé kroky a především jim buďte k ruce (pracují pro vás a nikoliv za vás). 

Správa a lazení PPC kampaní vyžaduje také nějaký čas. Nečekejte zázraky do druhého dne.

Optimalizace pro vyhledávače

Druhý krok (ten si z větší části zvládnete obstarat i sami) vede k optimalizaci webu pro vyhledávače. Jako úplný základ vnímejte správné nastavení webu a jeho výkonnost (ta může být samozřejmě různá a závislá na ceně webu, jeho obsahu, nahraných datech apod…). Jako první vypľňte META informace webu, kam patří zejména titulek a popisek.

Dbejte na to, aby obsah jednotlivých podstránek byl unikátní a popisoval stručně danou stránku (samozřejmě obchodně/informačně podle toho o jakou stránku se jedná).

Nezapomeňte na nastavení URL adres, správného přesměrování (v případě redesignů zvlášť), nastavení indexování a samozřejmě datovou optimalizaci.

S výkonností webu nám mohou pomoci různé nástroje. Mezi ty nejznámější patří např. Google Page Speed Insights, který vrací výkonnostní score a samozřejmě tipy pro další optimalizaci. Optimalizace na výkon není samozřejmostí a ani není levná.

Hlavní roli hraje také samotný obsah webu, který už dnes nepíšete pro vyhledávače, ale hlavně pro uživatele. Nezapomínejte na správné formátování (struktura nadpisů, odstavců, zvýrazňování textu apod…)

Zatím jsme se bavili pouze o tzv. on-page optimalizaci, který tvoří tu základní část a odehrává se na samotném webu.

Opakem pro on-page je off-page optimalizace, která se pak děje mimo web a zejména se jedná o budování sítě zpětných odkazů (linkbuilding), podporující “kvalitu” nového webu. Zjednodušeně, když se o webu hodně mluví (jinde), znamená to, že je asi dobrý a vyhledávače ho potom upřednostňují před ostatními weby. Docílit toho můžete více způsoby, buď budete tak dobří, že o vás budou psát všichni sami a nebo si trochu pomůžete a články a další odkazy si zaplatíte, např. na www.placla.cz.

Analytika, měření a chování uživatelů

Všechno, co pro propagaci a šíření webu děláte, byste měli také optimálně měřit, vyhodnocovat a podle toho, co zjistíte, také optimalizovat. Hovoříme tady zejména o 2 typech nástrojů, které byste měli sem tam použít a vyhodnotit.

První nástroj je analytický a jedná se nejčastěji o Google Analytics. Pomáhá porozumět tomu, kdo, kdy a jak navštěvuje vaše stránky, jak dlouho se tam zdržel a odkud odešel. 

Druhý nástroj se věnuje chování uživatelů na webu, kam spadá vše, co zaznamenává pohyb kurzoru myši nebo scrollování (heatmapy) a nebo nástroje zaznamenávající celou obrazovku (video). Díky těmto nástrojům obvykle zkoumáte samotné chování uživatelů na webu, jestli se umí na webu orientovat, jak dlouho jim trvá proces nákupu apod..

Na základě výstupů z těchto nástrojů můžete upravovat web i kampaně tak, abyste optimalizovali vše, co návštěvníci na webu dělají ,a abyste je vedli ke konverzi co nejrychleji.

Budování povědomí o značce a produktech

Nejsnazší místo, kde začít, jsou bez pochyby sociální sítě. Šířit povědomí o značce není jednoduché, ale díky sociálním sítím je to mnohem snazší, než tomu bylo dříve.

Na výběr máte z mnoha sítí, z těch častějších bývá volen Facebook, Instagram nebo LinkedIn. Každá síť má svoje specifika a trochu rozdílné publikum. Podle rozpočtu je vhodné kombinovat obsahovou a remarketingovou síť.

Pro šíření povědomí v on-line světě se pak často používají oborové magazíny a informační portály pro šíření PR obsahu. Zjednodušit práci je možné pomocí agregátorů pro publikaci článků a to jak na těch větších portálech, tak i na oborových blozích. Pro tuto činnost je vhodné využít služeb odborníků, kteří jsou nejen napojení na vydavatele, ale i na konkrétní osoby (blogery, redaktory,...). Volte pak ideálně ty, kteří se pohybují ve vašem segmentu.

Tvorba vlastního obsahu

Dobré jméno lze budovat také tvorbou a publikací vlastního obsahu, zejména pak v komunitě cílových zákazníků. Nejčastěji se pro to používá firemní blog (tady ale pozor, v případech kdy k publikaci nedochází často, je firemní blog spíše na škodu).

Firemní blog není jedinou možností. Publikovat vlastní obsah můžete i na již zmíněných sociálních sítích, Youtube, nebo formou e-booků. Důležité je se vždy zamyslet nad tím, kde se vaši zákazníci pohybují a jaký obsah související s vašimi službami/produkty hledají. Budete-li např.prodávat mobilní telefony, tak se vám nabízí publikace video recenzí nebo testů jednotlivých zařízení apod.

Závěrem

Když máte svůj nový web spuštěný, je dobré se zamyslet nad rozpočtem do jeho rozvoje a propagace. Podle toho zvolit vhodný způsob a plán zmiňované propagace (= strategie) a rozhodnout se, jestli jste schopni se o exekutivu postarat sami a nebo na to najmete odborníky.

Některé části je možné zvládnout svépomocí. Na ty ostatní je vhodné oslovit odborníky a konzultovat s nimi i základní kroky.

Vít Kašpar

Je spoluzakladatelem agentury. V oblasti webdesignu se pohybuje více než 14 let. Zkušenosti sbíral jako HTML kodér, UI designér i PHP programátor na malých i nadnárodních projektech. Aktuálně se věnuje UX designu a návrhům řešení pro naše klienty.

Další články