Co jsou smart/chytré weby?

SMART weby většinou pokračují tam, kde běžné weby končí. Chytré weby totiž posouvají hranici použitelnosti o úroveň dále a dokonce dovedou řídit firmu a nahradit i vnitropodnikový software. Přečtěte si článek o tom, jak můžete třeba i vy své firmě ušetřit nemalé finance.

Webové stránky se staly postupně naprosto běžnou součástí dnešního podnikání a není tak žádnou novinkou, že si je dnes zvládne vytvořit téměř kdokoliv. Možností jak získat vlastní web je spousta. O různých cestách jsem psal už v článku věnovaném open-source systémům a řešení na míru, a také jak se rozhodnout, který z nich je pro váš projekt vhodný. O tomto si můžete přečíst pod přiloženým odkazem.
Dnes bych chtěl otevřít téma, které je o krok dál, tedy o řešení, které si zřejmě sami (ani s pomocí moderních nástrojů) nezvládnete vytvořit a dost možná jste o něm dodnes ani neměli tušení. Nazýváme je SMART WEBY.

Proč SMART?

Běžný web vzniká procesem, který rozhoduje o tom, jestli web bude nebo nebude dobrý a efektivní:

Návrh rozložení webu - UX

Jde o proces návrhu webu, kdy stanovujeme vše, co má něco společného s rozložením prvků a obsahu na jednotlivé stránce, ale také návrh samotné struktury webu. Rozhodujeme zde o tom, jaká bude konverzní cesta a také o důležitosti jednotlivých částí webu. Samozřejmě i o tom, jak se bude web ovládat, aby byl výsledek perfektní.

Marketingový přesah

V rámci složitějších a rozsáhlejších webů, které se zaměřují převážně na prodej a jeho výkon je důležité web konzultovat s výkonnostním specialistou nebo někým, kdo má na starost marketing a obchodní proces jako takový pro optimalizace konverzní cesty a klíčových sdělení, které se prolínají i dalšími kanály (OOH, rádio, TV,....)

Grafický návrh - UI

Po návrhu UX už máme představu o tom, jak by měl nový web vypadat a fungovat, je potřeba vše navléct do hezkého kabátku a vytvořit design, který bude moderní a líbivý, ale zároveň nebude překážkou pro fungování webu.

Vývoj frontendu a backendu

Nakonec se dostáváme do finální fáze, které stejně tak jako UX/UI rozhoduje o konečném provedení webu. Vše co se do té doby navrhlo musí také perfektně fungovat a to po stránce zobrazovací (= frontend) tak funkční (=backend).

Pokud by vás ještě více zajímalo, jak se tvoří web a jak je to s jeho cenou, sepsali jsme pro vás článek na přiloženém linku.

SMART weby ale pokračují tam, kde běžné weby končí. Chytré weby totiž posouvají hranici použitelnosti o úroveň dále. Mezi chytré weby už několik let patří běžné e-commerce řešení, s kterým jsme v průběhu času poznali, že může být více než jen katalogem produktů zakončených košíkem, ale může obsahovat řadu funkcí, které usnadňují každodenní fungování ve firmě, automatizují procesy apod. Dokonce dovedou firmu řídit a nahradit i vnitropodnikový software.

My jsme se rozhodli tyto funkce přesunout i do klasického segmentu a vybavit jimi “běžné” webové prezentace. Není tak podmínkou vyvíjet drahé webové aplikace pro to, abyste mohli automatizovat interní procesy, řešit pravidelné úlohy a nebo zpřístupnit zákazníkům konkrétní data skrze zabezpečené zóny. Možnosti jsou neomezené.

Jak fungují SMART weby v praxi

Téma chytrých webů jsem vysvětlil už dostatečně, teď se pojďme inspirovat do praxe a třeba si rovnou přijdete na vlastní řešení, které vám usnadní podnikání.

V posledních dvou letech jsme připravili hned několik projektů, které svou podstatou a funkcemi odpovídají chytrým webům. O co šlo?

  • Napojení a automatizace při načítání skladových zásob, vlastní návrh designu a grafická výroba
  • Propojení s účetní agendou, statistiky a analýza prodeje
  • Rezervační proces od výběru jednotky, platbu on-line, zaslání faktury na zákazníka včetně importu do účetního programu pro účetní oddělení, až po vygenerování a zaslání kódu pro odemčení zámku apartmánu (web a jeho systém je navržený tak, aby návštěvník webu byl plně obsloužený automatickým systémem, který mu umožní vybrat si termín, zaplatit on-line, vygenerovat přístupový kód s platností na pobyt a nakonec ze zákazníka dostat také zpětnou vazbu - systém navíc komunikuje také s účetní a zasílá ji import do účetního SW - tím dochází k téměř bezúdržbovému systému pro pronájem ubytování)
  • Automatizace obchodních procesů, tiskové sestavy a hlídání zakázek
  • Vlastní rezervační procesy včetně chytrých funkcí
  • Plánovače tras a závozů objednávek (kompletace objednávek z on-line prostředí, třídění a návrh tras včetně automatických procesů pro závozové listy, generování dokumentů i faktur)

Možností je samozřejmě daleko více, důležité je se vždy zamyslet nad tím, co by vám mohlo v podnikání pomoci, ušetřit čas a nebo třeba mohlo být další konkurenční výhodou. Pro představu vypíšu níže pár příkladů pro inspiraci:

  • Nejčastěji se jedná o KLIENTSKOU ZÓNU, která může obsahovat:
    • Historii plateb, dokladů
    • Dokumenty zákazníka
    • Propojení s rozhraním dalších systémů
    • Bonusové a klubové programy a zvýhodnění
    • Správu zákazníků
    • Notifikační systém a komunikace s klienty
    • Propojení s mobilní aplikací
  • Může se jednat ale také o speciální rezervační systémy, správy zákazníků nebo distribuční systémy
  • Možnost propojení prodejních webů s řidiči (náhrada závozových dokumentů za elektronické, propojení s eshopem nebo běžným webem)

O nástrojích, pohánějící vnitrofiremní procesy včetně případové studie jsme psali v článku na našem blogu, který si můžete přečíst pod přiloženým odkazem. 

Jak vidíte, možností je opravdu mnoho a vždy se stačí nad daným řešením zamyslet a “ušít” si ho tak trochu na míru.

Kolik stojí SMART web?

Cena webu není jiná oproti tomu běžnému. Část, kterou nazýváme SMART je možné od webu jako takového oddělit a mít ji kompletně samostatnou.

Naše řešní je specifické ale v tom, že jej vytváříme na základě našeho vlastního CMS systému, a tím šetříme náklady spojené s úpravami na míru. Také jsme spoustu funkcí už vyvinuli a máme možnost je tak znovu použít a upravit jen ty části, které jsou potřeba. Cena se tak pohybuje v řádech nižších statisíců, kdy ty nejmenší se pohybují, včetně webu, od 150 000 Kč bez DPH. SMART weby dokáží ušetřit i miliony, tak je pojďte ušetřit s naši strategickou digitální agenturou.

Vít Kašpar

Je spoluzakladatelem agentury. V oblasti webdesignu se pohybuje více než 14 let. Zkušenosti sbíral jako HTML kodér, UI designér i PHP programátor na malých i nadnárodních projektech. Aktuálně se věnuje UX designu a návrhům řešení pro naše klienty.

Další články