V dnešním světě vede na internetu konkurenční boj kde kdo. Jedním z největších v naší republice je ale souboj vyhledávačů. Google a Seznam, dva nejoblíbenější vyhledávače v ČR – jak si vlastně vedou? Kdo je oblíbenější a proč? A je výhodnější inzerovat na AdWords nebo na Sklik?

Podíl vyhledávačů v ČR

Na internetu se vyskytuje velké množství informací v různé podobě. Každý den mnoho nových informací vznikne a mnoho starých zanikne. Vyhledávací služby se snaží převést neuvěřitelné množství informací do přehledné formy a pomoci tak uživateli najít to, co hledá. Vyhledávací nástroje jsou proto jednou z nejdůležitějších součástí internetu a nikdo z nás by si to bez nich už asi neuměl představit. Můžeme díky nim za pár sekund získat obrovské množství informací a odpovědí na naše otázky.

To, že jsou v České republice nejvyužívanějšími vyhledávacími portály Seznam a Google asi žádného Čecha nepřekvapí, ale právě tímto faktem jsme ve světě poměrně unikátní. Jen dvě další země na světě (Čína a Rusko) mají tak silný domácí vyhledávač, že je schopný konkurovat americkému Google. Český Seznam tu byl dokonce dlouhodobě vyhledávací jedničkou.

V roce 2014 ale americký gigant Google náš český vyhledávač předběhl a od té doby už ho na trůn nepustil. Rozdíl mezi nimi se naopak stále zvětšuje a Seznam už Google nestíhá dohánět. Nedokázal totiž odpovědět na vývoj nových algoritmů Googlu, které zajišťují kvalitnější výsledky vyhledávání. Google zároveň Seznam víceméně převálcoval na poli mobilního vyhledávání, které hraje stále větší roli. I přesto si Seznam drží velký podíl na thu.

Podle nástroje pro měření návštěvnosti Toplist jsou aktuální podíly následující:

  • Seznam: 24%
  • Google (CZ+COM): 60,7%

Čím to ale vlastně je? Provedení Seznamu není vůbec špatné, má všechno potřebné pro pohodlné vyhledávání, zvlášť náhledy stránek mohou dost zpříjemnit život, když víte jak stránka vypadala, ale nemůžete si vzpomenou na přesný název. I v množství reklam jej Google začíná pomalu předbíhat. Přesný důvod přetrvávající dominance Googlu neznáme, ale s největší pravděpodobností to bude výsledky vyhledávání.

Souboj kdo z koho

Poslední průzkum porovnávající oba vyhledávače byl proveden roku 2013 společností Effectix. Průzkum byl proveden na 1 624 firemních webech, které za předchozí rok zaznamenaly celkem 134 milionů návštěv. První otázka tohoto průzkumu zněla, který z vyhledávačů přivedl na firemní stránky více návštěvníků. V tomto souboji vyhrál Google, který na stránky přivedl 23% návštěvníků, zatímco Seznam 16%.

Druhý souboj těchto gigantů na poli vyhledávačů v Česku se týkal již výše zmíněného podílu uživatelů. Jak jsme již avizovali, Google stále roste, Seznam klesá. Podle průzkumu ale návštěvníci přicházející na web ze Seznamu na stránkách zůstávají déle, než ti přicházející z Google. Průměrně si prohlédnou 5,9 stránek a jsou zde 3:20 minut, zatímco návštěvníci z Google si prohlédnou jen 5,4 stránek a po 3:10 minutách odcházejí. Tento souboj tedy vyhrál Seznam.

Co se týká míry okamžitého opuštění, Seznam o fous prohrál. Stránky okamžitě opustilo 48,2% návštěvníků z tohoto vyhledávače, přičemž tato míra každým rokem stoupá. Naproti tomu u Google se v roce 2013 pohybovala na hranici 46,3% a každým rokem klesá.

Protože se ale jedná o výsledky tři roky starého průzkumu, nemůžeme přesně říct nakolik jsou momentálně relevantní.

Jak se liší uživatelé?

Na otázku jaké typy lidí používají spíše Google a jaké Seznam samozřejmě nemůžeme přesně odpovědět, pokusili jsme se něco vyčíst například z nejvyhledávanějších dotazů. Oba vyhledávače již zveřejnili pořadí za rok 2016, pojďme se na ně tedy podívat:

Nejvyhledávanější dotazy v roce 2016 na Seznamu:

  1. Facebook
  2. YouTube
  3. Freevideo
  4. Google
  5. Bazoš
  6. Blesk
  7. iDnes
  8. Porno
  9. Idos
  10. Ulozto