Přinášíme velkou a objektivní studii na milionu návštěv.

Responzivita webu nám zaručuje, že si náš web návštěvníci budou moci plnohodnotně prohlížet na jekémkoliv zařízení (na mobilu, tabletu, notebooku, netbooku..) a nejenom na počítači. Prostě se přizpůsobí každému displeji.  Responzivní web je stále horké téma všech magazínů zaměřených na online marketing a webařinu. Pravděpodobně každý podnikatel nebo markeťák, který plánuje investici do nového webu ví, že responzivita je v dnešní době již nutností a pokud jeho web tento požadavek splňovat nebude, může tím přijít o část potenciálních zákazníků, kteří sice jeho web navštíví, ale neprovedou danou akci kvůli jeho nepřizpůsobivosti. Je to ale opravdu tak horké?

Protože jsme byli sami zvědaví, jestli na celém tom boomu “Weby zásadně dělejte s responzivním designem” opravdu něco je, nebo je to celé jen nafouklá bublina, rozhodli jsme se sami si to ověřit a udělat studii na základě reálných a objektivních dat našich klientů.

Nejprve jsme dali dohromady počty návštěvnosti 12ti responzivních webů našich klientů z různých sfér (eshopy, magazíny, firemní weby z oblasti módy, stavebnictví, B2B služeb, lifestylu nebo cestování, zkrátka objektivní průřez) za celý rok 2016 tak, aby byl mix maximálně různorodý a vypovídající. Výsledkem je milion očištěných návštěv, které jsme sčítali, průměrovali, vytvářeli grafy a nyní přicházíme s poměrně zajímavou a především objektivní studií na téma responzivních webů a online marketingu. Co všechno vyšlo na povrch?

Responzivní design má smysl. Dokonce větší než se tvrdilo.

O tom nás přesvědčilo hned několik čísel, které vyšly z našich statistik. Například tento graf jasně ukazuje, že procento lidí, kteří si webové stránky prohlíželo z mobilních zařízení rozhodně není zanedbatelný – tvoří téměř třetinu návštěv z celého průřezu. Nechceme už tedy slyšet “V našem oboru to není tak horké.”.

Podíl celých 31% naznačuje, že síla mobilních zařízení opravdu stoupá. S číslem 31% jsme se téměř shodli i s celkovým výsledkem celé Evropy, které podle webu  www.gs-statcounter.com bylo 35%. Zajímavý je pak fakt, že v celosvětových statistikách je pouhých 6% (což je pochopitelně ovlivněné zejména vlivem velkých rozvojových trhů).

Mobilní zařízení mají vyšší konverzní poměr. Ano, čtete správně.

To, že se pořád zvyšuje počet uživatelů mobilních zařízení je nepřekvapující fakt. Jen za rok 2016 zaznamenal www.NetMonitor.cz nárůst reálných uživatelů mobilních telefonů o 14% a tabletů o pětinu.

Ačkoli bylo v našem průměru 31% přístupů z mobilních zařízení, tvořily celých 54% celkových konverzí! Zatímco 69% přístupů z desktopu přispělo konverzemi jen z 46%. Můžeme tedy říci, že 1/3 mobilních přístupů tvoří více než polovinu celkových konverzí. Zarážející, že? Rozdíl zde není nijak markantní, i přesto je to ale velký důkaz toho, že je celý ten boom responzivních webů na místě a my bychom jim opravdu měli věnovat velkou pozornost.

Průměrný konverzní poměr z našich statistik vyšel 2,5%, což spadá do dlouho spekulovaného průměru 1-7% u desktopu a do 0,5-5% u mobilních zařízení. Z našich dat vyplynul průměrný konverzní poměr u mobilních zařízení 2,73% a 2,30% u desktopu.

 

Pokud se stále vyhýbáte Facebooku, děláte chybu.

V dnešní době má ke svému podnikání stránku na Facebooku kde kdo. A dělá dobře. Pokud patříte mezi ty, kteří se vytvoření fanpage na této sociální síti stále vyhýbají, přestaňte a běžte do toho. Vyplatí se to. V dalším grafu jsme se totiž zaměřili na to, jakou cestou se návštěvníci na web vlastně dostali a výsledek vás možná překvapí. V grafu si také můžete prohlédnout, jaká část návštěvníků používala mobilní zařízení a jaká si web prohlížela ze stolního počítače.

Nejčastější cestou na web byla s podílem 37% ta přímá, neboli “direct”. To znamená, že si návštěvníci přímo zadali adresu webové stránky a přešli rovnou na ní. Druhým nejčastějším způsobem bylo přesměrování návštěvníků přes sociální sítě, například právě z Facebooku. 24% není zanedbatelné číslo a naznačuje nám, že sociální sítě nám mohou výrazně pomoci při lákání nových návštěvníků. Další cesty vedly přes  placené (14,98%) a organické (15,18%) vyhledávání a tou poslední je  s 6,8% odkázání na web přes jinou stránku neboli “referral”.

A proč to uvádíme v této studii? Sociální sítě tvoří poměrně velkou část návštěv našeho průřezu a právě tyto návštěvy jsou ve více než polovině případů uskutečňovány z mobilního zařízení. Měli bychom na to být opravdu připravení.

graf-4 (1)

Nebojte se obrátit na odborníky.

Čísla jasně mluví ve prospěch responzivních webů a těm, kteří do responzivity ještě neinvestovali, to velmi doporučujeme. A to co nejdříve. Radíme nepoptávat jen převod stávajícího designu do responzivního formátu, ale zamyslet se nad komplexním redesignem, který půjde ruku v ruce se současnými trendy UX/UI a využije tak potenciál mobilních zařízení na maximum. Rozhodně doporučujeme obrátit se na specializované digitálky, které investici do nového webu maximálně zúročí. Pokud přemýšlíte o novém webu, rádi Vám v Beneficiu poskytneme bezplatnou konzultaci, zajistíme realizaci, nebo doporučíme další odborníky.

Nakonec přehledná infografika

Nakonec jsme pro vás připravili výčet nejdůležitějších čísel do přehledné infografiky:

blog-clanek-infografika-upravena